Pædagogiske læreplaner
Vores pædagogiske læreplaner er uddybende beskrevet i et samlet dokument. I dette dokument beskrives vores mål for alle områder og samtidig beskrives hvordan vi i praksis arbejder med at nå målene.
Evalueringskultur
I Stjerneskuddet vil vi gerne styrke og have en skærpet fokus på etablering af en stærk evalueringskultur i dagtilbuddet.
Kulturen skal understøtte, at personalet i det daglige udvikler en løbende faglig selvkritisk og reflekteret tilgang til tilrettelæggelse og evaluering. Dette skal bidrage til, at personalet får øje på praksis, tænker over den og ser mulighederne for at justere på den, hvis der er behov for det. Som så i sidste ende bidrager det til at udvikle og ændre den pædagogiske praksis.
En systematisk og udviklende evalueringskultur er central for den løbende udvikling af vores
pædagogiske praksis. Som led i en evalueringskultur er det forskelligt over perioder om vi vælger at sætte særskilt fokus på en større udfordring eller et specifikt tema, som er afgrænset til en bestemt tidsperiode. Det kunne f.eks. være hvordan forløbet omkring et måltid fungerer eller hvordan vi bedst understøtter børnenes læring og selvhjulpenhed i garderoben.
Møder
Vi har på vores P-møder altid fast et punkt på vores dagsorden med evaluering. Vi har et evalueringsskema hver medarbejder forbereder hjemme forud for mødet. Fokus i evalueringen her, er det faglige udbytte for børnene, i forhold til de pædagogisk fastsatte mål.
Evalueringskulturen er blevet vægtet på nogle områder i Stjerneskuddet mere end andre. Sproget og kommunikation er forankret i at vi laver sprogvurderinger på alle børn, og dermed også følger op og evaluerer vurderingerne, og dermed også vurdere de metoder vi bruger til at understøtte børnene i daglig praksis.
Arbejdsredskaber
I vuggestuen har man valgt at benytte sig af sprogtrappen, som et arbejdsredskab til at udvikle og evaluerer på gruppen og det enkelte barns udvikling og trivsel. Og på hvordan pædagogerne laver de bedste læringsmiljøer til at understøtte dette.
Ved temaer, projekter både på tværs og på de enkelte stuer benyttes SMTTE model.
Forældrebestyrelsen inddrages løbende på de 4 årlige møder og kan foregå på forskellige måder, enten via oplæg fra personale med efterfølgende dialog, læsning af materiale relateret til et aktuelt emne e.l. Vi ønsker at bestyrelsen som os selv betragter arbejdet med den styrkede pædagogiske læreplan som et levende værktøj der løbende evalueres og samstemmes mellem teori og praksis.

